Alla inlägg under november 2014

Av Åsa - 21 november 2014 19:56

Idag har jag köpt mig en ny mössa och krage. Jag har köpt massor till barnen av henne tidigare, och var jättenöjd med den. Nu har jag bara provat min mössa, men jag är redan jätte nöjd med den. Det är jättebra passform på den, så den kommer jag använda mycket.

Av Åsa - 21 november 2014 19:51

I helgen är jag sugen på att baka lussekatter. Men egentligen skulle jag behöva plugga. Det lite tidigt egentligen att baka lussekatter, vi brukar annars göra det till lucia.

Jag känner att jag gärna är förberedd inför lucia, men vi får se hur vi gör imorgon. Barnen gillar att baka, så om jag bakar imorgon så jag gör det tillsammans med barnen. För mig är det självklart att har barnen diggar aktiva idéer hjälper, även när det gäller bakning.

Jag ska övningsköra med äldsta sonen i morgon, samt titta på hans innebandymatch. Dessutom har jag ett önskemål om att hinna åka och titta på glasögonbågar med äldsta dottern. Ibland önskar jag att helgerna var lite längre! Jag misstänker att jag inte ensam om att känna så.

Det gäller att göra det bästa av helgerna och försöka hinna så mycket som möjligt. Men man måste vara försiktig så man inte blir stressad av att hela tiden ha något att göra.

Av Åsa - 21 november 2014 19:45

Varje år gör jag adventskalendrar till barnen. I år blev det tre stycken, äldsta sonen ville hellre ha adventspresenter.

Så tidigare ikväll har jag slagit in adventspresenter och kalenderpaket för glatta livet. Men nu är kalendrarna så gott som klara. Det saknas sammanlagt sju paket, tre till yngsta dottern och fyra till yngsta sonen. Jag vet vad jag ska köpa, och det ska jag fixa imorgon.

Äldsta dottern får sina paket i en lite finare pappkasse. För jag har bara två kalendrar att hänga paketen.

Så här ser hennes kasse ut.

Yngsta sonen får låna storebrors kalender. Men vi måste köpa nya pinnar till den, sådana som håller stadga i den för att den inte ska vika sig när den är full med alla paketen.

Så här ser hans kalender ut.

Slutligen så kommer yngsta dotterns kalender. Den ser ut såhär.

Nu väntar vi bara på advent och lite kyla och gärna lite snö.

Vi är iallafall redo.

Av Åsa - 21 november 2014 10:15

Nu på morgonen har jag och yngsta dottern haft mysfrukost ihop med min yngsta lillebror. Så efter att vi hade lämnat min yngsta sonen i skolan så åkte vi till ett mysigt konditori i staden bredvid. Där åt vi en härlig frukost.

Så nu har jag lämnat min dotter på förskolan för att åka till mitt eget arbete. Det känns konstigt att lämna henne såhär sent. Men andra sidan så blir det en kort dag för henne eftersom sambon hämtar idag. Sonen får jag lite längre dag med tanke på att han går i skolan först.

Sen hoppas jag att barnen och sambon har maten färdig när jag kommer hem ifrån arbetet ikväll. Jag undrar vad de hittar på för smaskens till middag. Sen så blir det fredagsmys för hela slanten.

Av Åsa - 20 november 2014 18:54

Yngsta sonen har bestämt sig för att vara tomte i årets luciatåg. Så idag när vi var på stan tittade vi efter tomtekläder. Vi hittade en jätte mysig dress på KappAhl. Det var med grå fleecebyxor och lite mer som en tomtejacka med ett rött bälte midjan. Det var väldigt mjuk och skön, och lagom varm. Jag är inte så förtjust i tomtedräkterna som ser ut som pyjamasar, så det här var toppen alternativ.

Jag tror att han kommer att bli den sötaste tomtenissen i luciatåget.

Av Åsa - 20 november 2014 18:49

Precis som många andra barn så har mina barn astma. Pojkarna medicinerar dagligen, medan flickorna "endast" har förkylningsastma.

Det är lika jobbigt både och. Men just nu linje med yngsta sonen. Han hostar och hackar, och han rosslar och han piper. Jag ger honom maxdos på astmamedicinerna. Jag hoppas att det räcker med det och att vi slipper åka in till sjukhuset.

Nu hoppas jag att sonen får sova gott inatt. Och att när han vaknar så är astman bättre.

Av Åsa - 20 november 2014 18:45

Tidigare ikväll ville äldsta dottern göra hemmagjord daim. Självklart så får hon göra det. Till en början så blandade hon alla ingredienser och vispade men efter ett tag, vad tror ni händer.... Jo, då fick mamman vispa. Men vad gör man inte för sina älskade barn.

Det är ändå rätt mysigt att få göra någonting tillsammans, och baka tycker hon är roligt. Så det bara för mig som mamma att passa på och umgås med henne. Det kanske låter lite konstigt, men jag tycker att tonåringar får man umgås med på deras premisser. Jag kommer själv ihåg hur det var det jag va tonåring. Mina föräldrar stod inte högst uppe på prioriteringslistan.

Efter ett tag så var "kolan" färdig, och vi hällde tillsammans upp den på lite bakplåtspapper.

Nu har dottern skurit kolan i bitar. Hon är full flärd med att pensla ut smält mjölkchoklad ovanpå. Så snart blir det smakprov och jag tror att de blir super smarriga.

Av Åsa - 20 november 2014 07:19

Igår kväll gjorde makaronipudding. Jag har fått sota för. Jag har fortfarande ont i magen. Jag är känslig mot mjölkprodukter men det brukar gå framöver tillagade. Eller så har jag fått samma magvärk som sonen.

Något jag tycker konstigt, där att ibland kan äta hur mycket mjölkprodukter som helst utan att reagera. Nästa gång kan jag bara dricka ett halvt glas mjölk, så har jag blivit jättedålig.

Ovido - Quiz & Flashcards