Alla inlägg under november 2014

Av Åsa - 18 november 2014 22:49

Ibland blir jag så trött på mig själv. Jättetrött behöver verkligen sova men istället ligger flipprar med telefonen och spela spel.
Behöver sova, det vet jag! Men ändå så spelar jag. Jag vet också att de små vaknar snart, så det känns som att jag lika gärna kan vänta in dem. Samtidigt så är det dumt att vänta på att du ska vakna. Eftersom yngsta dottern sov till 02.30 häromnatten innan hon kom.

Nu ska jag i alla fall lägga ifrån mig telefonen och göra ett försök till att sova.

Gonatt, jag hoppas att ni alla får en god natts sömn.

Av Åsa - 18 november 2014 19:26

Yngsta dottern har sedan drygt två veckor tillbaka, några prickar i ansiktet runt munnen speciellt på vänstra sidan. Pricken kria och ibland så är de mörkare röda och ibland så är det lite blekare, men det försvinner aldrig är kvar hela tiden. Sedan i helgen har minsta sonen fått prickar i sin vänstra armhåla. Det ser likadana ut som dotters faster mest och sitter i ansiktet. Jag vet inte vad det är för prickar men det är inte eksem. Imorgon ska vi försöka gå till skolsyster eller få tid på BVC, så att vi kan få veta vad det är för prickar och om ska behöver använda någon salva. Någon har sagt att det kan vara ringorm, men jag har googlat på bilderna och jag tror inte att det är det. Barnen säger att prickarna kliar. Jag hoppas att barnens prickar försvinner fort, vilket det inte verkar göra. Nu har de haft prickarna såpass länge att vi måste ta reda på vad det är för något. Det blir ett uppdrag inför morgondagen.

Av Åsa - 18 november 2014 19:17

Ikväll har nattningen hade småbarnen varit jobbig. Minsta sonen och jag blev osams för han vill inte gå lägga sig ikväll. Det slutade med att vi båda blev arga och irriterade, men nu har han gått och lagt sig och jag sitter här bredvid honom. Det gör så ont i mitt mamma hjärta när man blir osams med något av barnen. Speciellt när man som ikväll har höjt rösten till något av barnen, det mår ingen bra utav. Jag hoppas att vi båda sover gott inatt och har glömt här imorgon bitti. Och att vi har en bra och fin dag tillsammans imorgon.

Av Åsa - 18 november 2014 19:12

Ikväll har vi haft fika gäster. Jag och det småbarnen bakade en sockerkaka. Yngsta dotter ville göra små bakelser så vi vispade grädde och tog fram blåbär och hallon ur frysen. Det blev flera fina bakelser. Och goda var de också.

Våra vänner som var här och fikade hade precis varit på ultraljud, för de väntar sitt första barn. Det var lyckliga och berättade en liten flicka som de kommer att få. Jag känner igen lyckan i deras röst och deras ögon och leende. Vilken underbar känsla när man har varit på första ultraljudet. Jag önskar dem all lycka med sin blivande lilla familj.

Av Åsa - 18 november 2014 19:09

Jag skrev ju igår att jag hade haft bra disciplin. Det skulle inte har gjort för i dag har vi inte varit disciplinerad överhuvudtaget. I alla fall inte när det gäller mitt skolarbete. Imorse så satt jag och pratade med min kollega istället för att arbetamed skoluppgiften. På rasten så satt jag och pratade med en annan kollega. Så imorgon är det skärpning, då måste jag göra lite skolarbete igen.

Av Åsa - 18 november 2014 06:57

Ibland tycker jag synd om alla tonåringar. Att behöva gå upp klockan 6 på morgonen för att hinna med bussen tassigt skolan. Det märks att de kräver mycket sömn som tonåring. Det var ju studier som visar att tonåringars dygnsrytm är på 25 timmar. Och att det kräver mer sömn som tonåring, är bara för några år tidigare.

Sonen är iallafall uppe, och snart börjar på cykelcrossen förrättar sitt skolan.

Av Åsa - 18 november 2014 06:54

Nu är det morgon igen. Och jag är lika trött som varje imorgon. Det spelar liksom ingen roll vilken tid man går och lägger sig på kvällen, man är alltid lika trött kommer det sig.

Men det är lika bra att gå upp direkt barnen ska klass på mamman ska duscha sen är det dags att lämna på fritids och på förskolan. Jag barnen har bra rutiner på morgnarna, och de vet alltid vad man ska göra. Så det är oftast lugna morgnar och det är jätteskönt.

Sen är det verkligen dags att svänga benen över sängkanten.

Hoppas ni alla får en bra dag i kylan därute då.

Av Åsa - 17 november 2014 17:52

Det var längesen jag gjorde ett inlägg om min mat, så här kommer det ett.

Jag försöker att ha matlåda med mig till jobbet varje dag. Men det är lite svårt att få med sig matlådan till jobbet. Ofta kommer det något emellan, och vips så försvann minnet som skulle komma i håg just matlådan.

I dag var en sådan dag när jag glömde matlådan, men jag kom på det på vägen till jobbet. Så jag gick in på Ica och gjorde mig en egen sallad i deras salladsbar. Det blev en härligt grön sallad med kycklingspett och Rhode Island dressing, smaskens!

Till middag i dag så valde jag att äta rester från i går. Det blev wokad lövbiff med bambuskott och lite jasminris och sallad till. Väldigt gott även det!

Nu är det bara frukosten kvar, till frukost blev det havregrynsgröt med äppelmos och lite kanel det står jag mig väldigt länge på. Till mellanmål har jag ätit tu frukt ett äpple på förmiddagen och ett päron på eftermiddagen. Jag slarvat lite med vätskan men jag har i alla fall fått i mig drygt 1 l vatten under dagen. Nu nya tag imorgon och resten av veckan, så hoppas jag på ett ännu bättre resultat till nästa vecka.

Ovido - Quiz & Flashcards