Alla inlägg under november 2014

Av Åsa - 25 november 2014 22:45

Jag bakade ju en morotskaka tidigare ikväll. Den blev supergod. Det vart lagom med frosting uppe på, dvs ganska mycket för jag gillar inte när det knappt täcker. Så här ser kakan ut med en bit är tagen. Jag missade att ta ett kort innan jag skar upp en bit.

Jag hade i lite citronsaft i frostingen, det blev toppen gott. Det finns säkert någon som alltid har det i, för det finns hur många recept som helst på morotskaka. Recept jag har gjort efter det blev jättegott. Kakan blev lagom saftig och luftig. MUMS!

Av Åsa - 25 november 2014 19:13

Idag till lunch så fick vi rivna morötter på jobbet. När jag åt dessa morötter så blev hysteriskt sugen på morotskaka. Sedan har jag gått hela dagen och längtat efter morotskaka, så det var ett enkelt beslut när jag kom hem att baka just morotskaka. Jag fick hjälp av det två yngsta barnen att baka själva kakan.

När det var dags att göra frostingen så ville ändast dottern hjälpa till. Så jag har mätt upp Philadelphia ost, smör och florsocker. Sedan var det dags att vispa med elvispen.

Snart ska vi bre ut frostingen på kakan....

Av Åsa - 25 november 2014 19:09

Imorse ringde jag vårdcentralen, angående yngsta sonen. Han har varit dålig i sin astma under en längre tid. Och trots att vi har ökat alla mediciner så blir han inte bra. Han är ju skolan och jag har varit på jobbet, så vi fick en tid under sena eftermiddagen.

När vi kom till vårdcentralen fick vi träffa en ny läkare. Först tyckte nog läkaren att jag hade lite höga "krav". Men efter ett tag, så sa han att jag jag hör att du vet vad som är bäst. Och eftersom jag har flera astmabarn så lär man sig att känna igen symptomen.

När vi var färdiga på vårdcentralen, så åkte vi och handlade. Sonen fick köpa en liten chokladbit. Nu har vi kommit hem och vi har hunnit äta middag den yngsta dottern har somnat i mitt knä. Så snart ska jag ge sonen alla hans mediciner. Så att han också kan somna. Precis min när han går och lägger sig så, så blir astman väldigt väldigt jobbig. Men han sover ändock rätt så gott på nätterna.

Jag tycker att alla som man pratar med, som har astmabarn. Att alla astmabarn är väldigt dåliga. Men iofs så är det sådana tider just nu. Vi hoppas att det vänder snart, både för sonen och alla andra astmabarn.

Av Åsa - 24 november 2014 15:33

I dag ska dotter den äldsta rida igen. Det på grund utav att hon har missat en ridlektion på grund av sjukdom. Därför ska man rida i en annan musikgrupp än normalt. Det kommer att gå jättebra. Men det innebär att vi får köra henne en extra gång denna vecka, men det gör jag så gärna.

Av Åsa - 24 november 2014 15:28

Nu är vi precis hemkomna från sin skolavslutningen. Jag är imponerad över min yngsta son, sju år, han simmade sex längder utan simhjälpmedel. Så till våren byter han grupp, han blir en simmare nummer två. Det är roligt att se vilka framsteg barnen gör på bara åtta veckor. Alla barnen hade blivit jätteduktiga. Det var dock bara min son och en pojke till, som simmade utan simhjälpmedel.

Nu lär sig alla barnen i olika takt, men jag kan inte låta bli att vara lite extra stolt över min egen son.

Nu ska vi se till att gå till badhuset minst varannan vecka. Så att han inte "glömmer bort" sin simning.

Av Åsa - 23 november 2014 22:10

Imorgon är det dags för avslutning för yngsta sonen på simskolan. Det är en dag han har sett fram emot, men även jag. Det mycket som han vill visa, både att han kan simma och hoppa från trampolinen. Så jag har tagit ut ett par semester timmar imorgon eftermiddag, för att följa med. Min fd svärmor följer också med och tittar, det är sonen själv som frågat henne. Hon betyder mycket för honom, och han för henne med tror jag.

Av Åsa - 23 november 2014 21:10

Först nu, har jag lagt mig i soffan... Men innan jag la mig ner, så fick jag lite "lön" för mödan i dag. Världens godaste smörgås!

Eller okej, det blev två. Men det var två välförtjänta smörgåsar! För i dag har jag
Bakat saffransbullar ??
Gjort vildsvins köttbullar ??
Gjort "vanliga" köttbullar ??
Kollat på bil åt äldsta sonen ??
Bakat matbröd ??
Tvättat veckans tvätt berg ??
Tvättat lakan ??
Varit på innebandy träning med yngsta sonen ??

Undrar var all energi kom i från!?

Vi har alltid släktträff den första advent, så det mesta är förberett inför det. Det är så skönt att ha det gjort, nu slipper jag på kvällarna i veckan.

Nu ska jag faktisk gå och lägga mig i sängen i stället....

Av Åsa - 23 november 2014 17:46

Idag har jag förberett inför första advent. Vi brukar ha släktträff med min sida av släkten.

Jag har stekt vildsvinsköttbullar, och vanliga nötfärs köttbullar.

Jag har bakat saffransbullar med vanilj, och jag har gjort sex limpor matbröd.

Nu riktigt harjakt i soffan ropar mitt namn. Så jag ska städa upp i köket, och krypa ner under filten i soffan i några timmar, innan det dags och gå lägga sig.

Sen var den här helgen över för denna gång.

Ovido - Quiz & Flashcards