Alla inlägg under november 2014

Av Åsa - 30 november 2014 21:05

Efter att Yngsta dottern och jag kom hem från 3 års kalaset, så var det bara att plocka i hop mat och diverse saker. För att åka vidare hem till min yngsta bror, där vi skulle ha familjen årliga advents firande.

Som vanligt var det väldigt trevligt med god mat och dryck! Min lax- och räkcheesecake var väldigt omtyckt, det är ju alltid roligt när det man gör blir omtyckt.

Yngsta dottern slocknade direkt när vi kom hem, hade vi haft två minuter längre bilfärd hem så hade hon somnat i bilen. Yngsta sonen har precis somnat här bredvid mig.

Det är snart dags att säga hejdå till den här helgen, och hej och välkommen till måndagen och en ny vecka.

Nu blir det snart sängen, god natt på er.

Av Åsa - 30 november 2014 20:56

I dag har jag och Linnea varit på 3 års kalas. Det var ett toppen kalas, som innehöll båda korv med bröd, tårta, lek, film och fiskdamm! Vi var väldigt nöjda när vi gick därifrån!

Av Åsa - 30 november 2014 09:33

Nu är du äntligen första advent vi har ätit en lång härlig mysig frukost. Tyvärr har inte de stora barnen varit med den frukosten. De sover betydligt längre än så här, nu när de tonåringar. Vi har kokat ägg, vi har haft leverpastej, kokt skinka, ost och lite goa' grönsaker till våra smörgåsar.

Vi har självklart tänt första ljuset, eller rättare sagt så fick yngsta sonen äran att tända det. Vilket han stolt gjorde.

De små barnen har lite svårt att förstå varför man inte får öppna adventskalendrarna idag, och att julkalendern börjar först i morgon. Så nu väntar vi tills i morgon, så vi kan titta på julkalendern tillsammans.

Av Åsa - 30 november 2014 08:54

Yngsta dottern vaknade ca halv åtta i morse och frågade direkt, när ska jag på kalas!?! Kalaset börjar klockan tolv, så hon behöver ju inte vänta till sena eftermiddagen i alla fall...

Nu har hon fått sin pappa att börja med frukosten, så att hon ska få klä på sig sin fin fina klänning. Jag sa nämligen åt henne att vi ska äta innan hon får klä på sig. Så snart är det frukost dags.....

Av Åsa - 30 november 2014 08:42

Jag vet inte om jag har berättat förut, att tre av mina fyra barn har astma i olika "grader". Det barnet som inte har astma nu, hade förkylningsastma som barn (hon är tonåring nu).

Den här hösten och vintern har tagit hårt på alla astmabarn. Hemma hos oss har yngsta sonen drabbats hårdast, men de andra är också mycket sämre än vanligt. Jag lider så med alla som har astma....

Av Åsa - 29 november 2014 23:22

Eftersom vi är sex personer i våran familj, så blir det väldigt mycket tvätt. Jag har valt att bara tvätta på helgerna. Jag har valt det för att jag är så trött i veckorna att jag inte orkar gå ner tvättstugan. Det spelar ingen roll att tvättstugan bara ligger källaren igår att våran egen villa. Idag har jag iallafall tvättat sex maskiner tvätt. Jag har två kvar till imorgon. Så jag får köra en maskin direkt imorgon bitti, och sedan en på kvällen när vi kommer hem från släktträffen.

Imorgon ska jag och yngsta dottern på kalas klockan 12. Hon ser fram emot det här kalaset. Jag tror att det är det första "riktiga" kalaset som hon har fått en riktig inbjudan till. Det viktigt när man är fyra år. Det ska bli spännande att se jag tror att både hon och jag får en trevlig stund på kalaset i morgon.

Av Åsa - 29 november 2014 20:27

Vi har advents pyntat i hela huset, jag och barmen. Det är så fint och både jag och barnen är nöjda!

På bilden ovanför ser ni ett av fönstren som yngsta sonen har gjort iordning. Han sa att tomtar kunde titta utåt, för de vet redan att barnen i vårt hus är snälla.... Älskade barn, vad svarar på något sånt. Jo att det är klart att tomten vet det, samt att det är klart att tomtarna ska titta utåt!

Jag ska försöka ta lite bilder i morgon, så ni får se.

Av Åsa - 29 november 2014 20:20

I eftermiddags så gjorde jag och äldsta dottern en lax- och räk cheesecake.

Det är med kavringsbotten, och sen är det lax, räkor, charlottenlök, dill. Allt blandas i hop med lite "glägg" (hemligt), och läggs ovanpå kavringen.

Vi ska ha den till vårt advents firande med familj och släkt!

Ovido - Quiz & Flashcards