Alla inlägg under januari 2016

Av Åsa - 11 januari 2016 19:31

Jag har bestämt mig för att börja röra på mig, men inte som ett nyårslöfte utan jag vill ha en hållbar förändring. Det viktigaste för mig är att få ett bättre "flås" och ork, jag vill även bli mer rörlig.

I går gjorde jag och yngsta dottern ett coreprogram via appen "MoveApp" på förmiddagen, och på eftermiddagen gjorde yngsta sonen och jag ett cirkelpass på sju minuter via appen "7MWC". Det kändes skönt att få röra på sig MEN samtidigt "pinsamt" hur orörlig jag är.

När jag vaknade i morse så blev jag överraskad (och lite besviken) på att jag inte hade någon träningsvärk! Fast det blev ändring på det när yngsta dottern och jag gjorde "7 minuters" programmet nu i kväll.... Träningsvärken i magen kom som ett "brev på posten", så nu hoppas jag att jag inte får ett skrattanfall.

Hur som helst så känner jag mig nöjd med den lilla träningen jag gjort dessa två dagar, och det sägs ju att allt är bättre än inget...

Av Åsa - 10 januari 2016 22:09

Nu när vi går in i ett nytt år så hoppas jag att vi går in i ett "friskare" år. Det vore skönt med en bättre start på det nya året, än hur förra året slutade... Jag tar det i från början....

Äldsta dottern va riktigt sjuk i slutet av förra året, läkaren sa att det var influensan... Hon sov i stort sett i två veckors tid och det är först nu som hon börjar bli riktigt pigg.

Yngsta dottern hade feber i stort sett hela tiden från mitten av november till sista december. Efter ett antal resor till vårdcentralen så skrev läkaren ut spectramox i "förebyggande syfte", för de hittade inget fel på henne förutom febern. Det här var tisdagen före jul, och om febern var kvar på måndagen så skulle vi till barnkliniken. Hon fick sin pckur, och på måndag morgon så hade hon fortfarande feber. Så vi fick komma till barnkliniken. Läkaren där sa att jag ser att hon inte mår bra och har feber, men alla "snabba" prover är normala. Så de tog en massa andra prover och läkaren skulle ringa upp när hen fått provsvaren. Dagen efter ringer hen och meddelar att dottern hade körtelfeber! Så långt va allt "bra", sen kom onsdag morgon.... Dottern vaknar och allt är som vanligt, efter cirka trettio minuter uppe så har hon utslag över hela kroppen men ansiktet var värst. Jag ringer 1177 och får en tid på primärvårdsjouren. Där säger läkaren virusprickar och baserar det på att dottern även har utslag i handflator och under fötter. Så vi åker hem och sover, dagen efter är utslagen ännu värre så det blir en ny tid till primärvårdsjouren. Första sjuksköterskan som tog emot oss, tyckte att vi skulle åka hem för hon visste minsann att det var "femte sjukan" och dottern smittade ner alla andra! Behöver jag säga att jag blev arg då?!? När vi träffade läkaren så fick vi till svar att utslagen berodde på en reaktion mellan körtelfebern och spectramoxet, en vanlig biverkning. Dottern fick betapred och aerius, nu skulle utslagen "lägga sig". Och mycket riktigt, efter ett par timmar ser vi stor skillnad, jätteskönt. När dottern går och lägger sig så har det bleknat massor, sen när jag tittar till henne efter en stund så har utslagen kommit tillbaka och mer därtill! Så dagen efter blev det barnakuten! Där konstaterades det att hon först fått en reaktion mellan körtelfebern och spectramoxet, och sedan ytterligare en av betapreden. Så vi åker hem och tror att nu är det "lugnt", sen kommer natten... Dottern har då fått klåda över hela kroppen, men främst under fötterna och i handflatorna. Man är så maktlös som förälder, jag provade potatismjöl, kylbalsam och gelly (förutom aerius som hon fått varje dag). Ingenting hjälpte, så jag försökte med alla "medel" hjälpa henne men att "stryka" mina händer under hennes fötter och i handflatorna. Hon lyckades till slut somna om, fast hon sov så kliande hon sig. Så på morgonen åkte vi igen och fick då tavegyl till henne, och den medicinen har fungerat perfekt.

Nu är hon i alla fall äntligen pigg, men lite utslag finns fortfarande kvar (kan göra det i ett par veckor till). Så i morgon börjar "ekorrhjulet" igen, med förskola, skola, fritids, jobb och träningar. Känns rätt så skönt faktiskt!

Av Åsa - 10 januari 2016 21:39

Nu är det alldeles för längesen jag skrev ett inlägg! Jag lovar att bättra mig, hoppas det kan vara till glädje för någon i alla fall.

Jag har ingen ursäkt, men en förklaring.... Vi har varit sjuka och sjuka och ännu lite mer sjuka, jag tänkte skriva lite om det i nästa inlägg.

Ovido - Quiz & Flashcards