Alla inlägg under januari 2015

Av Åsa - 3 januari 2015 21:11

De två yngsta barnen delar rum och har en våningssäng i rummet. Yngsta sonen har sagt flera gånger att han tycker att det är läskigt att sova i överslafen, och har därför ratat sin säng och sovit inne hos mig i stället.

Så nu har jag fixat två enkelsängar till deras rum, och gjort "två rum i rummet". Det blev bra men kändes först lite trångt, men nu när man har vant sig så blev det riktigt bra!

Det står en säng på varje sida av rummet, och vid den ena sängen står soffan och tvn/tv-spelet och allt lego.

Och på den andra sidan har jag ställt den andra sängen.

Sedan så har jag använt barnens leksakslådor som rums avdelare.

Barnen är nöjda, och jag med!

De gick och la sig självmant i sina egna sängar och somnade lätt när jag satt i deras soffa och spelade spel på telefonen. Nu hoppas vi att det fortsätter så!

Av Åsa - 3 januari 2015 20:55

I går åkte jag med äldsta sonen till öron/näsa/hals mottagning för kontroll av hans halsböld. Läkaren vi fick träffa hade aldrig tidigare sett en så stor halsböld någonsin!

Först så fick han bedövnings spray ner i halsen i olika omgångar. Sedan så fick han en spruta med bedövning rakt in i gomseglet och lite åt vänster, eftersom det är på vänster sida halsbölden sitter. Därefter så tog läkaren en spruta och drog ut en massa var, men det kom så mycket hen även tog en skalpell och gjorde ett snitt i bölden. Det gjorde hen så att varet kan komma ut självt. Efteråt så fick sonen mycket bra smärtlindring direkt på avdelningen.

Vi fick en ny tid till i dag på morgon. Så i morse åkte vi ca elva mil enkel resa till önh avdelningen igen, för att tömma bölden på nytt.

Vi har en ny tid i morgon bitti igen, så det blir en tidig kväll i kväll.

Jag lider så mycket med min son, det gör ont i mamma hjärtat! Det här är inget som man vill att ens barn ska behöva gå igenom....

Av Åsa - 2 januari 2015 20:30

Sonen vaknade med en fruktansvärd smärta i halsen, och han hade fortfarande svårt att andas. Så jag ringde återigen till 1177, och han fick en tid senare på eftermiddagen. När det hade gått ett par timmar och smärtan hade tilltagit, så ringde jag igen och vi fick åka in tidigare.

Väl inne på jour vårdcentralen så fick han hjälp ganska så fort. Han syrsatte sig bra trots att han var så trång i halsen, de tog halsprov som var negativt, crp var något förhöjt men inte något alarmerade, det var 24. Det var två läkare som tittade på honom och de var osäkra, så de ringde jouren på ett större sjukhus några mil därifrån. De var också osäkra så de beslutade att sonen skulle läggas in ett par timmar på akuten på sjukhuset på samma ort som vi redan befann oss i. Så vi förflyttade oss till akuten och sonen fick ett eget rum.

Sammanlagt så var det tre läkare som tittade på honom och de ringde återigen till öron, näsa och hals jouren på de större sjukhuset. Sen så fick sonen en stark och bra smärtlindring och vätska via dropp, det var bra för då kunde han i alla fall svälja sitt eget saliv.

De beslutades att sonen skulle få göra en röntgen, och den visade att sonen hade en extremt stor halsböld!!!! Så vi fick åka hem över natten och sedan åka tillbaka till sjukhuset idag.

Av Åsa - 2 januari 2015 20:16

När jag hämtade hem äldsta sonen och hans tjej på eftermiddagen på nyårsaftonen, så sa han direkt att han var slemmig och hade ont i halsen. Vart efter timmarna gick så fick han ondare och ondare, och så blev han andnings påverkad. Då ringde jag 1177 och pratade med dem, de tyckte att vi skulle åka in till akuten. Men sonen vägrade eftersom det då var nyårsnatten och efter tolvslaget.

Han fick då betapred och tavegil, samt att han fick påfyllning med bricanyl. Då tyckte han att det lättade lite i alla fall.

Av Åsa - 2 januari 2015 19:50

Det blev ett väldigt lugnt nyårsfirande hemma hos oss! Vi hade middagsgäster som gick hem när maten var uppäten. På ett sätt så var det lite trist men på ett annat sätt så var det ganska skönt....

Maten och middagen blev jättelyckat, och alla blev nöjda och glada. Efter maten så spelade vi lite "Uno", det var kul och det är ett spel som passar alla.

Ovido - Quiz & Flashcards