Alla inlägg under september 2015

Av Åsa - 2 september 2015 21:04

Nu är gurkan färdig inlagd! Jag påbörjade inläggningen i lördags, enligt ett gammalt recept.

Först lägger man ner hela "Västerås gurkor" i en salt lag, och så ska de stå i ett dygn. Därefter så häller man av den lagen och skivar upp gurkorna. Sen lägger man tillbaka den skivade gurkan i en skål, och kokar upp en lag med ättika. Man häller den kokande lagen över gurkskivorna. Nu ska det stå så i tre dygn. Efter dessa tre dygn så ska man varva skivade gurkor, pepparrot, senapsfrön och krondill. Sedan är det dags för den tredje och sista lagen, som består av vatten, ättika och socker. Återigen så ska lagen hällas på varm.

Här kommer lite bilder...

Gurkorna i första lagen....

Efter ett dygn så blir de skivade....

Ena burken med gurkor innan jag häller på sista lagen...

Av Åsa - 2 september 2015 13:04

Nu är det återigen dags att slänga benen över soffkanten och gå in och jobba.

Jag som sitter så bra...

Av Åsa - 2 september 2015 13:01

Hösten kom fort i år, det känns som att den visste att det är september nu. Det både regnar och blåser konstant nu känns det som....

Av Åsa - 1 september 2015 13:25

Nu sitter jag och har rast på jobbet. En skön stunds avkoppling i lugn och ro där öronen får vila ett tag.

En god "kopp" kaffe gör mig sällskap...

Av Åsa - 1 september 2015 12:14

I dag börjar jag arbeta heltid igen, d v s 100 %. Det har jag inte gjort sedan i slutet av oktober förra året, så det känns lite konstigt samtidigt som det känns väldigt skönt att få börja jobba heltid igen. Så skönt men "konstigt"....

Ovido - Quiz & Flashcards