Alla inlägg under september 2014

Av Åsa - 23 september 2014 22:36

Dagen i dag har varit lång..... Började arbeta kl sju i morse, hem ca en timme på eftermiddagen för att hämta de små. De stora fick ta hand om de små en liten stund, tills pappan kom hem. Tillbaka till jobbet för att arbeta till halv nio! Nu är jag hemma och har krupit ner i sängen, kommer somna ovaggad i kväll!!!

Lite kortfattat så har maten funkat bra
Frukost; smörgås med skinka, ost och paprika
Lunch; matlåda innehållande blomkålsmos och kasslergryta, till det majs och vitkålssallad.
Middag; grillad kyckling med mangoraja (inte det bästa med det var vad jag hann med)
Mellanmål; en liten bit äppelkaka och ett halvt äpple

Jag har inte varit hungrig, bara kissnödig av allt vatten jag dricker....

God natt och sov gott!

Av Åsa - 22 september 2014 22:24

Nu har jag plockat fram allt inför morgondagen. Matlådan och vitkålssalladen står längst fram i kylskåpet, likaså en flaska Ramlösa. Tänderna borstade, så nu kryper jag ner i sängen och jag känner mig nöjd med mitt mat och dryckes intag idag. Hoppas morgondagen går lika enkelt....

Sov gott

Av Åsa - 22 september 2014 19:46

Första dagen på veckan innebär att klockan ringer före fem, tidig morgon med andra ord... Upp och duscha, klä sig, plocka ihop det som ska med till jobbet, idag var det en hel del eftersom jag har jobbat hemma i helgen. Har haft en jättebra men regnig och blåsig dag, så det var skönt att det var min tur att ha planerings tid. Efter jobbet så hämtade jag yngsta barnet, för att sedan åka och hämta näst yngsta på simskolan. Sen handla, åka hem och laga mat. Nu sover mina två yngsta så jag ska sätta mig i soffan en stund.

Min första dag med "maten" har gått över förväntan!
Frukost; Smörgås med ägg och kaviar, och havregrynsgröt till det.
Lunch; matlåda, innehållande blomkålsmos och kasslergryta, samt vitkålssallad.
Mellanmål; knäcke med ägg
Middag; makaronipudding och vitkålssallad

Har några kcal kvar att äta innan dagen är slut, så vi får se vad jag hittar på....

Under dagen har jag druckit en och en halv liter Loka (vilket jag inte är van vid), så jag måste springa på toa hela tiden! Hoppas "blåsan" vänjer sig med större mängd vätska....

Vi får se om det kommer ett till inlägg lite senare under kvällen, annars får det bli i morgon.

Nu ska jag tända en massa värmeljus och krypa ner under filten i soffan.

Av Åsa - 21 september 2014 20:40

I dag har jag gjort i ordning två matlådor, så att jag har i början av veckan. Det blev blomkålsmos och kasslergryta med mycket grönsaker i. Sen har jag gjort en vitkålssallad, som håller sig en vecka i kylen. Den är både god och mättande. Här kommer receptet för den som vill ha det.

Vitkålssallad
1 litet eller 1/2 stort vitkåls huvud
4 morötter
1 purjolök
1 röd paprika (om man vill)

Strimla vitkålen, gärna med osthyveln. Riv morötterna grovt. Skiva purjolöken, i tunna skivor. Skiva och dela paprikan. Bland allt i en plastbunke.

Koka upp
1 dl rapsolja
1 dl vitvinsvinäger
4 msk italiensk salladskrydda

Häll den kokande vätskan över kålblandningen, blanda igen och in i kylen.

Hoppas ni provar salladen, och att ni gillar den.

Av Åsa - 21 september 2014 20:30

I den här bloggen kommer jag att skriva om mitt liv tillsammans med min familj, mitt arbete och mina studier, men det bloggen kommer handla mest om är kampen att gå ner i vikt.


jag är mor till fyra fantastiska barn, men som i alla familjer gnabbar barnen ibland.... Jag arbetar heltid och pluggar halvtid, så "ont om tid är det gott om". 


Precis som många andra är jag överviktig, men tänkte att jag återigen ska ta kampen mot alla extra kilon. Det är många vill jag lova, till en början behöver jag gå ner ca 20 kg. Mitt första mål är att gå ner fem kilo till jul, hoppas jag klarar det. Jag anser att det är ett realistiskt mål, som går att uppnå.


Senare ikväll kommer en uppdatering om min "matlådetillverkning" 


Hoppas jag kan inspirera någon.

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards